QR kód na vysvedčení


Tak sa napokon prevalil aj posledný projekt, o ktorý som zaslúžil na sklonku môjho 18 mesačného účinkovania na ÚIPŠ. Ide o zavedenie novinky na vysvedčeniach v podobe QR kódu. Popri  eAktovke (www.eaktovka.sk), Digitálnej mape škôl (mapaskol.iedu.sk) som sa na ÚIPŠ venoval aj vytvoreniu verejne dostupnej otvorenej knižnice schválených formulárov vysvedčení (dokladov o ukončenom vzdelaní) a pedagogickej dokumentácie (formulare.uips.sk). V rámci knižnice sme museli vytvoriť sadu nových vzorov týchto formulárov, nakoľko si spoločnosť ŠEVT nárokovala autorské práva na ich grafické riešenie. My sme sa chceli vyhnúť prípadnému súdnemu procesu, kde by sme možno vedeli preukázať, že spoločnosť ŠEVT tieto autorské práva nemá ale jednoduchšie, rýchlejšie,  lacnejšie a užitočnejšie ako sa púšťať do právnych sporov sa nám zdalo vytvoriť nové vzory. V procese ich tvorby sme sa pokúsili aj o ďalšie zmeny – vynechanie niektorých zmysel nedávajúcich koloniek alebo vytvorenie univerzálneho vzoru, do ktorého sa dá priamo vytlačiť vysvedčenie aj s aktuálnym zoznamom predmetov (predtým bol zoznam predmetov presne daný a to spôsobovalo pri tlači zbytočné komplikácie). Jednou zo zmien bolo vytvorenie priestoru pre tlač QR kódu.

Vysvedcenie s QR kodom, zdroj www.dsl.sk

Za hlavný dôvod pre zavedenie QR kódu som považoval zjednodušenie spracovania údajov na vysvedčení v budúcnosti – ešte stále sa spolu s prihláškou napríklad na vysoké školy posielajú aj kópie vysvedčení. Vďaka QR kódu vznikla možnosť získať obsah vysvedčenia jeho naskenovaním, v budúcnosti by sa tak mohla pracovníkom, ktorí ich spracúvajú, zjednodušiť práca.

Počas práce na tejto novinke som sa viackrát stretol aj s pracovníkmi Kriminalistického a expertízneho ústavu Policajného zboru zodpovednými za odhaľovanie falšovania tlačív a listín. Chcel som s nimi najmä zmapovať situáciu v oblasti falšovania vysvedčení. Aj keď sme napokon nedospeli na týchto stretnutiach k žiadnemu konkrétnemu výsledku, proti zavedeniu QR kódov nemali námietky, skôr naopak. Situáciu v oblasti falšovania vysvedčení sa mi zmapovať nepodarilo, lebo archív prípadov, v ktorých prišlo k ich falšovaniu, podľa vyjadrenia pracovníkov ústavu, nevedú a tak mi zostali len anekdotické príbehy. Ak nejaký poznáte, budem rád, ak ho napíšete do komentára.

Zamýšľal som sa aj nad tým, ako využiť QR kód ako ochranný prvok na vysvedčení, najskôr v podobe digitálneho podpisu dát v ňom uložených. Pre krátkosť času som ale nebol schopný dotiahnuť túto myšlienku do konca, zostalo to otvorené (pravidlá bolo treba mať hotové v januári). Zdalo sa mi, že je treba vyriešiť viacero dosť komplikovaných problémov – napríklad ako realizovať podpis tak, aby si ktokoľvek nemohol vytvoriť vlastný korektne podpísaný QR kód ale zároveň som nechcel vytvárať nejakú zbytočne komplikovanú štruktúru spojenú s garantovaním bezpečnosti (myslím tým heslá pre každú školu a podobne). Problematickým je aj množstvo údajov, ktoré treba do QR kódu vysvedčenia zapísať – QR kód má pri danej veľkosti obmedzenú kapacitu a nechceli sme, aby bol samotný kód na vysvedčení príliš veľký a uvedomovali sme si, že školy nemajú vždy k dispozícii najkvalitnejšie tlačiarne na tlač kódu s vysokou hustotou.

Tak v prvom roku zostal QR kód bez bezpečnostného prvku. Jediné, čo plní je akési potvrdenie integrity údajov – jeden z potenciálnych spôsobov sfalšovania vysvedčenia je veľmi jednoduché vymazanie známky a nahradenie inou. Samozrejme, sofistikovaný falšovateľ nemá problém vytlačiť si aj vlastný QR kód, ale istá skupina potenciálnych falšovateľov nie je až taká sofistikovaná, aby to dokázala.

V debatách, ktoré som čítal k tejto novinke na internete sa objavila aj otázka toho, ako sa niekto na tom zase nabalil. Môj odhad finančných nákladov na túto novinku z pohľadu štátneho rozpočtu bolo tak 10 hodín môjho pracovného času, ktorý som tomu venoval na rôznych stretnutiach a brainstormingoch. Pri mojom úžasnom plate verejného zamestnanca to stálo daňových poplatníkov do 100 eur. Potom je tam toner, ktorý sa na ich tlač spotreboval, ale to je asi tak všetko. Na Slovensku sa dnes už prevažná väčšina vysvedčení tlačí z niektorého zo školských informačných systémov eŠkola, eTlačivá (od spoločnosti ŠEVT) alebo aSc Agenda (od spoločnosti aSc), pokiaľ mi je známe, tak na generovanie QR kódov využili vo svojich programoch voľne dostupné knižnice. Tlačenie QR kódu zostalo nepovinným, aby ho na malých školičkách, kde si vysvedčenia vypisujú rukou, nemuseli maľovať fixkami :).

V diskusiách ma prekvapilo, že si niektorí našli na vysvedčeniach v QR kóde informácie o iných žiakoch. Toto by sa stať nemalo, predpokladám, že v takom prípade bude asi chybná celá zadná strana vysvedčenia. Na školách nemajú duplex tlačiarne a teda sa tlačia najskôr všetky prvé strany a následne v dávke druhé strany. Nakoľko druhá strana nie je personalizovaná žiadnym údajom z prvej strany a vo všeobecnosti je generická až na údaj o počte vymeškaných hodín, môže sa stať, že to neodchytí ani kontrola učiteľa. Asi bude potrebné to vyriešiť alebo zopakovaním mena a priezviska aj na druhej strane formuláru alebo náhodnou kontrolou QR kódov v rámci kontroly vysvedčení.

Verím, že po prvom roku, keď sa koncept QR kódu otestoval, sa mojim nasledovníkom podarí dotiahnuť do konca aj otvorenú otázku podpisovania QR kódu ako silnejšieho bezpečnostného prvku a že QR kód aspoň trochu zaujal aj žiakov a študentov a v budúcnosti bude slúžiť na uľahčenie práce spojenej s prepisom vysvedčení do informačných systémov.

O QR kóde písali na nasledovných weboch

Dúfam, že sa na mňa v DSL nenahnevajú, že som použil ich ilustračný obrázok.

Ďakujem bývalým kolegom z Oddelenia informatizácie regionálneho školstva a Odboru školských výpočtových stredísk, ktorí mi pomáhali aj pri tomto projekte.

This entry was posted in inovácie v škole, technológie v škole. Bookmark the permalink.

12 Responses to QR kód na vysvedčení

  1. Juraj Grečnár píše:

    Ja som tie QR kódy pri tlačení využil práve na kontrolu, či je vytlačená zadná strana vysvedčenia naozaj toho žiaka, ktorý je uvedený na prednej strane. (Duplexná tlačiareň od nemenovaného dodávateľa kancelárskych potrieb pre školy ničila tlačivá [ďakujeme…], tak som obracal poradie ručne.) Stačil mi na to mobil a za minútu som mal overenú jednu triedu.. Neprišla mi žiadna “reklamácia” nesprávne vytlačených údajov 🙂

  2. pistabaci píše:

    neviem kam sa obratit, preto to hodim sem. Na zive.sk sa objavila informacia ze ziaci nemaju pristup do verejnej skolskej wifi siete. Ako je to mozne? Do projektu sa naliali miliony eur a je to urcene pre celu skolu. Ako je mozne ze nejaky admin sedi na prameni a nevydava pristupove hesla kazdemu automaticky? Prosim, preposlite to kolegovi, ktory to ma na starosti. treba na skoly poslat inspekciu ako sa projekt infovek vyuziva v praxi, pretoze vela skol ani nevie ze ma wifi na chodbe skoly sluzit pre vsetkych…

    • ricci píše:

      No je dost mozne ze na danej skole ani admin nie je. Tato pozicia na beznych skolach je skor luxus ako realita. Prevazne je to hodene na krk niektoremu z ucitelov za velmi lukrativnych podmienok :))).

  3. Hodne zajimavy napad, libi se mi. Jen moc nerozumim, proc ten kod nemohl byt vetsi, kdyz to policko mnohem vetsi je, ale to je detail. Btw na slovensku je ZS jen osmitrida?

    • Roman Baranovic píše:

      z coho usudzujete, ze je zs len osemrocna? lebo je devat rocna. preco nie je kod vacsi neviem, toto sme uz nepredpisovali ale riesili to firmy, ktore robia skolske informacne systemy. mozno im to prislo v tejto podobe graficky najlepsie riesenie, ale zase to znamena, ze je tem priestor pre viac obsahu v kode, ak by sa predsa len naslo riesenie pre digitalny podpis

      • captain píše:

        Usudzuje z toho, že na obrázku je vpravo dole napísané, že je vysvedčenie pre žiakov 5. – 8. ročníka, čo ma inak tiež prekvapilo.

      • Roman Baranovic píše:

        aha, tak to je taka anomalia a sice, ziaci 5.-8. rocnika su tzv reformovani tak maju svoj vzor a 9. rocnik ako nereformny ma svoj vzor.

    • Andrej píše:

      specifikacia qr kodu hovori, ze okolo neho musi byt volna plocha v sirke 4-5 modulov (modul=sirka/vyska jednej kocky), vela krat sa to nedodrzuje, vela krat sa to da precitat aj bez tej volnej plochy, zalezi od kvality citacieho sw, ale malo by to byt takto, nejde len o graficke riesenie

  4. Lukas Katrencik píše:

    dobry napad … jednoduche zdigitalizovanie tlaciva … verim ze by to mohlo pomoct pri buducom overovani/prepisovani resp spetnom nahravani do digitalnej databazy SR (trochu scifi ale verim ze to bude realne ved uz sa objavuju prve priznaky na uradoch) … penazenka bude zase od slova peniaze a snad aj tym sa bude dat vyhnut

  5. krystof.k píše:

    Klobouk dolů. Tohle by se u nás asi nikdy nepovedlo.

  6. Fero Galcik píše:

    Na šifrovanie informácii môže byť zaujímavá technológia PDMark, ktorá sa orientuje práve na uloženie a šifrovanie informácii na papieri: http://www.ardaco.com/sk/research-and-development/technologies

Pridaj komentár